söndag 27 januari 2013

Årets Tema

Det nya året ska gå i kvinnans tecken. Nej, jag ska inte bli aggro-feminist och gå runt att hata män och sluta raka mig under armarna. Däremot ska jag försöka fokusera på problemet i sig, vilket främst är okunnighet och ignorans men också inskränkthet och lättja. Jag vet inte än hur detta kommer ske i praktiken, men jag har bara varit så arg senaste tiden. Arg på Indien, arg på män och arg på den förlegade kvinnosynen. Kanske ska man lite försiktigt försöka belysa de sociala problemen under en vanlig konversation i skolan, liksom säga saker mellan raderna, och inte brusa upp mig och göra allt till en aggresiv diskussion. Ska jag bli aktiv i nån organisation för kvinnor? Ne, det är väl då man stoppas in i FI-facket. Man kanske ska börja med att försöka göra sig av med den negativa klangen i feminism? Försöka övertyga folk att feminster inte vill skära av pungkulorna av alla män utan snarare vill att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och förutsättningar.

Just nu protesterar jag mot kvinnoförtrycki  tysthet. Jag är ju en serienörd. Tittar alldeles för mycket på serier, särskilt nu när Netflix finns i Sverige. De jag har tittat mycket på den senaste tiden är "Buffy", Veronica Mars" och "Fringe. Alla har starka kvinnliga protagonister som är drivna, smarta och självständiga. "Buffy" har ju dessutom en hel hög med intressanta kvinnokaraktärer. Nästa project får bli den amerikanska TV-serien "Scandal"och även den populära "Homeland".

När jag inte tittar på TV-serier eller kämpar för kvinnans rätt i samhället ska jag bli kändis. Har tittat på de två första avsnitten av "Mia på Grötö" som går på 4an. De verkar ha så himla mysigt allihopa, jag vill liksom också sitta runt middagsbordet och ha mysigt med Mia Skäringer och Peter Jöback. Men för att få vara med måste man vara känd. Då ska jag alltså bara komma på ett sätt som gör mig till en jätteintressant kändis till inspelningen av nästa säsong.

Inga kommentarer: