fredag 15 februari 2013

Alla Hjärtans Dag

Dagen som hälften av alla människor ser fram emot är samma dag som den andra hälften fasar. Detta kanske är en viss överdrift, men poängen kvarstår. Som ibland frivillig/ibland ofrivillig singeltjej i mina bästa år kanske man skulle tro att jag spenderare den 14e februari hulkandes framför Bridget Jones' Dagbok tillsammans med lite Ben & Jerry's, men där trodde ni minsann fel. Dagen började med en ovanligt rolig föreläsning och sedan fortsatte med brunch hemma hos vänner i deras nya lägenhet. Lite som vår egen Galentine's Day, Leslie Knopes/Amy Poehlers påhittade högtid, en högtidsdag som infaller den 13e februari då man intar brunch med sina väninnor och har det trevligt. Vår egen Galentine's Day var en dag försenad förstås.

Brunchen blev till eftermiddag och jag mötte upp med en kursare till mig som spenderat ett år i Korea. Eftersom jag ett antal gånger har skrytigt över mina matlagningsskills under våra luncher i skolan utmanade vi oss själva med att laga nånting från det koreanska köket. Eftersom jag är helt grön inom det området fick han välja vad som skulle lagas och valet föll på kimchi, en vanlig sidedish i Korea gjord på fermenterad salladskål. Genom lite research (thank you, google) fick vi tag på ett recept och efter ett besök i vår enda asiat-butik här i Lund och ett hos vår favoritgrönskashandlare satte vi igång. Resultatet har vi inte än eftersom det ska fermentera i kylen i ca två dagar, så jag återkommer om projektet blev lyckosamt. Det blev i alla fall två glasslådor med färdig kimchi och en burk med kimchipasta. Blir det alltså lyckat kan vi bara hacka lite kål och hälla på pasta för att fylla på förrådet.




Massor med hemgjord kimchi-paste

Inga kommentarer: