lördag 2 februari 2013

Mr Selfridge

I skrivandets stund sitter jag och tittar på SVTs senaste, "Mr Selfridge", som besrkivs som en Downton Abbey med kassaapparter. Trots att jag bara sett ett avsnitt kan jag inte riktigt hålla med. Förutom tidsperioden och att de centrala karaktärerna ingår i ett sorts företag (adelsfamiljen och deras tjänstefolk/varuhusets personal) kan jag inte riktig se likheten. Värmen och äktheten som gör Downton Abbey så speciellt saknas, karaktärerna i Mr Selfridge känns nästan lite påklistrade. Dialogen når inte heller upp till Downtons standard. Fellowes manus är klipskt och ofta vasst, manuset i Mr Selfridge känns lite kliché. Jag vill inte påstå att Mr Selfridge är en dålig serie, men att jämföra med Downton var nog att ta i. Men inte vet jag, det kanske blir bättre. Jag har ju bara sett ett avsnitt.

Inga kommentarer: